أخر الاخبار

قراءة رواية ابن صاحب الشركة كاملة للكاتبة آية محمد

رواية ابن صاحب الشركة كاملة للكاتبة آية محمد

قراءة رواية ابن صاحب الشركة كاملة للكاتبة آية محمد
رواية ابن صاحب الشركة كاملة

نبذة عن رواية ابن صاحب الشركة:

مرحبا بكم أعزائي متبعي مدونة ببليوتك برو التي تجلب لكم كل ما هو جديد وتراند، فيشرفني أن أهديكم رواية جميلة جداً ذات طابع رومنسي بقلم الكاتبة المتألقة آية محمد تحت عنوان «ابن صاحب الشركة»

وتعتبر هذه الرواية من أروع الروايات الغرامية المميزة التي نالت شهرة كبيرة في العالم العربي وخاصة بمصر

حيث تتميز بأحداث رائعة تجعل القارئ ينتقل إلى عالمها ويعيش في أحداثها المليئة بمشاعر الحب والغرام الراقية مع أبطالها.

مقتبس من الفصل الأول لرواية ابن صاحب الشركة:

قاسم: اي اللي أنتي بتتفرجـي عليـه دا!

شيلت الهاند فري و بصتله بضيق..قاسم إبن صاحب الشركة بس مبيشتغلش فيها و عامل نفسه بيفهم في كل حاجه…كان جمبي في الأسانسير و أنا رايحة لمكتبي و سألني السؤال دا!

فرح: وأنت مال حضرتك..



قاسم: لمي لسـانك اللي أطول منك دا! في واحدة في سنك دا تتفرج علي كرتون و كمان و أنتي متأخرة!

فرح: أيوا و أنت مالك!! و اي في سنك دا دي!!

قاسم:أصلك عملالنا فيها مثقفه!

فرح: و أنت اللي مثقف بقي!! أتحداك أنك نفخ ع الفاضي…

قاسم: أوعـي تتحديـني ي قطة هتنـدمـي..

فرح: واللـه! أقـولك حـاجـة هـات أخـرك معـايـا..

قاسم: بصـي لمكـانتـك و أبقـي تعـالي أتحـديني..

فرح: أنا وصـلت للمـكان دا ب تعبـي مـش زيـك بابـي صاحـب الشـركة! ف متتكـلمش عن مـكانتي و تفتكـر أنك كـدا بتقـل منـي..

قاسم: ماشـي..أنا هوريـكي إبن صـاحب الشـركة هيعمـل اي!

سيبتـه و أنـا مش شـايفـة قدامـي ولا طايقـه نفسـي..هو فـاكـر نفسـه مين دا!



فرح: قوليلي ي هالـة فـاكـر نفسـة مين!

هالة: مديـر الشـركة ي فـرح.. قاسـم النهـاردة مسـك مجلـس إدارة الشـركة و والده هيولـيه كل شغـله..طبعـا م حضـرتك جـايـة متأخر لا و كمان بتتحديه و تقريبا شتمتيه..

فرح: نعـم! و أنتـي جـاية تقـوليـلي كـدا دلـوقتـي!!

هالة: هـو أنـا كنت هلحـق أقـول حـاجة ولا أتكـلم!

فرح: الشـركة هتنهـار ي هـالـة..

هالة: لعـلمك بقـي قـاسـم ذكـي..

فرح: لعـلمك بقـي قـاسم ده هو اللي هيوقـع الشركة و هيودينا كلنا في داهية و مش هنلاقي شغل كويس زي دا تاني.. قـاسم دا مصيبة…


قاسم: تمام أوي..ورايـا علي مكتبي…

كان واقف ورايا و أنا بمدح فيه بالشكـل اللطيف ده أول م أديرت لقيته سابني و مشي بصيت لصاحبتي بضيق…

~ هروح أترفد و آجي…

خبطت علي الباب و دخلت لقيته قـاعد مكان والده نفس الهيبة و الله…

_ تعـالي ي فرح.. أترزعي هنا…

~ لا لو سمحـت علفـكرا مش معني أنك بقيت مدير الشركة يبقي التعامل يكون كدا..

بغضب: أقعدي و بلاش فلسفة..م أنتي كنتي واقفة تشتمي فيا برا!!

قعدت و أنا ساكتة لأنه معـاه حق..أنا فعـلا غلطت فيه بس ده مش معناه أني أعترف بكده لا طبعا..

قاسم بفخر: أنتي طبعا عرفتي أني بقيت رئيس مجلس إدارة الشركة



فرح بسخرية: هو سالم باشا والد حضرتك مقالكش اي حـاجة قبل م حضرتك تتولي منصب زي دا في الشـركة!

قاسم بعدم فهم: مش فـاهم..

فـرح: هتفهم دلوقتي.. ممكن تقـولي مطلوب مني اي؟

قـاسم: مديرك السابق أمرني أني أشيلك من منصبك و تاخدي منصب تاني في الشركة…

فـرح: نعم! منصب اي؟

قاسم: أنتي من النهـاردة ي فرح بقيتي سكرتيرتي..

فـرح: اااي!! من مديرة علاقات عـامة لسكرتيرة!!!!

قاسم: أيوا..الحقيقة أنا لسه مش عارف ليه!

فرح: أقولك أنا ليه! طبعا حضرتك متعرفش أن الشركة عليها ديون ب 50 مليون جنية و أنها ممكن تعلن إفلاسها في أي لحظه و ميزانية الشركة في الأرض..لا وكمان الشغل واقف في المصنع بسبب نقص الخامات…ها تحب تعرف حاجة تانيه!


قاسم: أنا عارف كل دا علفكرا..بس ليه أنتي بالذات!

فرح: من تلات سنين أول م أتعينت هنا سكرتيرة لسالم باشا حصل مشكلة مقاربه بس المبلغ كان قليل عن كدا بكتير وأحنا من غير م حد في الشركة خصوصا الموظفين يحس بأي مشاكل حلينا المشكلة..

قاسم: كان المبلغ قد اي وقتها!

فرح: عشرة مليون جنية..

قاسم: ي حلاوة! طيب ي فرح.. أنا أهو و بكامل قواي العقلية بعترف بذكائك لكن أنا محتاج خبرتك اللي تخلينا نحل المشكلة و بعدها هرجعك لمنصبك تاني…

فرح: تمام بس مرتبي زي م هو..

قاسم في نفسه: مادية حقي*رة….

قاسم: امممم ماشي ي أنسة فرح تقدري تروحي دلوقتي تنقلي حاجتك لمكتبك القديم…

فرح: تمام..

رجعـت لمكتبي و أنا متضايقة.. بصعوبة قدرت اوصل لمنصب زي دا وهو بكل سهولة عاوزني اسيبه… رجعت المكتب لقيت هالـة و علا و داليا زمايلي في الشغل وهما أكتر من صحاب…

هالـة: اي أترفدتي!!

فرح: لا..بقيت سكرتيرته...يتبع...

جميع فصول رواية ابن صاحب الشركة من هنا:

الفصل 1 من رواية ابن صاحب الشركة

الفصل 2 من رواية ابن صاحب الشركة

الفصل 3 من رواية ابن صاحب الشركة

الفصل 4 من رواية ابن صاحب الشركة

الفصل 5 من رواية ابن صاحب الشركة

الفصل 6 من رواية ابن صاحب الشركة

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -